Mnoho firem v poslední době využívá v rámci svého marketingu spolupráci s tzv. influencery, kteří na sociálních sítích propagují nejrůznější produkty a služby dané společnosti. Za relativně nízké náklady a při správném zacílení může tato spolupráce přinést firmě skvělou reklamu a zisk. Stát se však může i pravý opak, nezodpovědný influencer může nevhodnými příspěvky či chováním firmu poškodit a co potom? Firmy mnohdy nemají na spolupráci s influencery žádnou písemnou smlouvu, což může být v takových situacích problém. Jak by tedy správná smlouva měla vypadat a jaká rizika při spolupráci s influencerem mohou hrozit?
Influenceři pocházejí často z mladší generace, která si spolupráci představuje jako poměrně neformální vztah, který není třeba zbytečně komplikovat nějakým papírováním. O to důležitější pro firmu je, aby s požadavkem na uzavření písemné smlouvy o spolupráci přišla sama a ideálně si smlouvu nechala svým právníkem připravit. V opačném případě riskuje do budoucna problémy.
Smlouva by měla alespoň základním způsobem vymezit spolupráci společnosti a influencera při propagaci daných služeb, produktů či značky. Čím podrobněji budou povinnosti influencera ve smlouvě upraveny, tím lépe pro firmu.
Smlouva by měla obsahovat alespoň následující:
Při uzavírání spolupráce je samozřejmě možné ošetřit i další oblasti. Lze například doporučit, aby si firma vždy vyžádala statistiky sledujících (followerů), neboť někteří influenceři si své sledující pro vylepšení image mnohdy „nakupují“, a zkreslují tak reálný dosah svých příspěvků.
Firma by měla věnovat pozornost také důslednému označování propagačních příspěvků influencera jako placené spolupráce. V opačném případě se jedná o porušení zákona, za které může nést odpovědnost nejen samotný influencer, ale také firma, která si propagaci objednala.
Spolupráce s influencerem při propagaci Vaší značky může na první pohled vypadat jednodušeji, než tomu ve skutečnosti je. Existují nejrůznější právní či faktická úskalí, která je vhodné smluvně ošetřit a minimalizovat riziko pozdějších škod. Influencer Vám totiž může nejen skvěle posloužit jako marketingový nástroj, ale také Vám může způsobit nepříjemné potíže, které přitom bylo možné eliminovat již na začátku.