Jak na smlouvu o spolupráci s influencerem?

29.7.2021

Mnoho firem v poslední době využívá v rámci svého marketingu spolupráci s tzv. influencery, kteří na sociálních sítích propagují nejrůznější produkty a služby dané společnosti. Za relativně nízké náklady a při správném zacílení může tato spolupráce přinést firmě skvělou reklamu a zisk. Stát se však může i pravý opak, nezodpovědný influencer může nevhodnými příspěvky či chováním firmu poškodit a co potom? Firmy mnohdy nemají na spolupráci s influencery žádnou písemnou smlouvu, což může být v takových situacích problém. Jak by tedy správná smlouva měla vypadat a jaká rizika při spolupráci s influencerem mohou hrozit?

Písemná smlouva je základ

Influenceři pocházejí často z mladší generace, která si spolupráci představuje jako poměrně neformální vztah, který není třeba zbytečně komplikovat nějakým papírováním. O to důležitější pro firmu je, aby s požadavkem na uzavření písemné smlouvy o spolupráci přišla sama a ideálně si smlouvu nechala svým právníkem připravit. V opačném případě riskuje do budoucna problémy.

Co do smlouvy určitě dát

Smlouva by měla alespoň základním způsobem vymezit spolupráci společnosti a influencera při propagaci daných služeb, produktů či značky. Čím podrobněji budou povinnosti influencera ve smlouvě upraveny, tím lépe pro firmu.

Smlouva by měla obsahovat alespoň následující:

  • Popis produktu / služby / značky, které mají být propagovány
  • Vymezení platformy, kde bude propagace probíhat (Instagram, Facebook, YouTube, atd.)
  • Způsob propagace – půjde o fotografie, videa či pouhé textové příspěvky?
  • Počet příspěvků, které bude influencer povinen zveřejnit
  • Exkluzivita – bude influencer oprávněn spolupracovat i s jinými firmami, popřípadě z jakého oboru?
  • Způsob odměňování influencera (finanční odměna, barter, slevy na nákup produktů, atd.)
  • Sankce pro případ porušení smlouvy influencerem
  • Autorské právo k příspěvkům influencera

Při uzavírání spolupráce je samozřejmě možné ošetřit i další oblasti. Lze například doporučit, aby si firma vždy vyžádala statistiky sledujících (followerů), neboť někteří influenceři si své sledující pro vylepšení image mnohdy „nakupují“, a zkreslují tak reálný dosah svých příspěvků.

Firma by měla věnovat pozornost také důslednému označování propagačních příspěvků influencera jako placené spolupráce. V opačném případě se jedná o porušení zákona, za které může nést odpovědnost nejen samotný influencer, ale také firma, která si propagaci objednala.

Závěr

Spolupráce s influencerem při propagaci Vaší značky může na první pohled vypadat jednodušeji, než tomu ve skutečnosti je. Existují nejrůznější právní či faktická úskalí, která je vhodné smluvně ošetřit a minimalizovat riziko pozdějších škod. Influencer Vám totiž může nejen skvěle posloužit jako marketingový nástroj, ale také Vám může způsobit nepříjemné potíže, které přitom bylo možné eliminovat již na začátku.